Vážení pacienti,
během posledních týdnů se objevilo pár senzačních a velmi neodborných článků, které slibují bílé výplně pro všechny bez jakékoliv úhrady ze strany pacienta. Jak to tak bývá, a jak asi tušíte už z úvodní věty, situace je úplně jiná.
Jedná se o populistický tah a neúplné sdělení více zúčastněných stran, přitom v zásadě se nemění vůbec nic.
Co aktuálně pojišťovny, vedení České stomatologické komory a někteří politici slibují? Že bude „běžná“ výplň zubu zdarma a bude mít bílou barvu. Nikdo se nebaví o velmi individuálním rozsahu a tvaru kazivé léze, kterou je potřeba diagnostikovat, důsledně v čistém pracovním poli a pod zvětšením odstranit tak, abychom nepoškodili zbývající zdravé tkáně a následně vhodným materiálem za podmínek absolutního sucha vyplnit, zrekonstruovat přirozený tvar zubu a zajistit dobrou prognózu.
Čemu to tedy nahrává? Odfláknout úvodní kroky, ty přece nikdo nezkontroluje, aplikovat „bílou“ výplň, neřešit tvar a funkci a věřit, že to dva roky vydrží. Protože to je hranice, kdy pojišťovna zaplatí další bílou výplň. Částka, kterou pojišťovna za takovou výplň proplatí, ještě nebyla stanovena. Aktuálně je to 662 Kč, ale i kdyby se zvedla o 50% na cca 1 000 Kč, tak je to necelá čtvrtina reálné ceny správně zhotovené výplně. Pojišťovna a další zúčastnění tedy nejsou ochotni tlačit na kvalitu a proplatit jednu poctivou výplň například jednou za 10 let s adekvátní úhradou, ale dovolí nám zubním lékařům raději každé dva roky svoji práci opravovat a předělávat. Jak to podle mě dopadne? Nepoctiví zubní lékaři budou pracovat stále stejně nepoctivě, s materiálem, se kterým nemají zkušenosti, a ještě k tomu za více peněz.
No a jak bychom se mohli u nás dostat na výplně zdarma? Neřešili bychom čistotu prostor ani nástrojů, zredukovali bychom počet našich sestřiček, zrušili recepci, prodali některé přístroje, pacienty bychom objednávali jednoho přes druhého, na stejný čas, aby se nám to „vyplatilo“, prodloužily by se čekací doby, každý pacient by na křesle strávil maximálně deset minut, nebyl by čas skoro na pozdrav, natož na vytvoření vlídného prostředí a provedení kvalitního ošetření.
Mě taková představa děsí, a se svým vzděláním a představou o tom, jakou péči chci lidem poskytovat, nemohu toto s klidným svědomím dopustit.
Na druhou stranu odjakživa, pokud mám možnost pacientovi nezištně pomoci s jednoduchým problémem nebo mu vyjít vstříc v rámci financí, tak to udělám a vždy jsem dělal, stejně jako ostatní členové týmu dle mých pokynů nehledě na to, zda to aktuálně pojišťovna nabízí, či nikoliv. Jedinou možnou cestou, jak být ze strany pojišťoven fér ke všem pojištěncům, je cesta rovného příspěvku na výkon a následný doplatek pacienta dle jeho volby zdravotnického zařízení a jeho ceníku. Toto, již tradičně, jakožto nadstandard sněmovnou neprošlo.
Pokud by Vás zajímal průběh nejčastějších ošetření více, navštivte prosím naše webové stránky www.zubydoubrava.cz a sekci „Informace o ošetření“. Zároveň většina z Vás, kteří jste nějaké ošetření absolvovali víte, že se jeho průběh snažíme vždy komunikovat a ideálně popsat na fotografiích i přímo v ordinaci. Protože zrovna bílá výplň není zdaleka jen o barvě, ale hlavně o funkci.
A není bílá, jako bílá – záleží primárně na způsobu zhotovení a pečlivosti ošetřujícího. Materiál samotný ještě nikdy ze špatného řemeslníka neudělal dobrého.
S přáním všeho dobrého
MDDr. Jan Doubrava, MBA